در گفت و با ایزو وب عنوان شد؛

کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی با گرفتن مالیات و سیاست های تنبیهی

کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی با گرفتن مالیات و سیاست های تنبیهی

به گزارش ایزو وب، یک مقام صنفی اظهار داشت: اعمال سیاست های تنبیهی و گرفتن مالیات منجر به کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی شده است.



فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سالهای اخیر متأسفانه برای جلوگیری از خام فروشی سیاست های تنبیهی بودجه در نظر گرفته شد و در ادامه در قانون برنامه اصلاح گردید، عوارض و مالیات با سیاست های تنبیهی عزم هدایت گری به سمت توسعه زنجیره ارزش را داشتند.
وی افزود: این مورد یک بعدی نگری نسبت به زنجیره ارزش بود، برای اینکه موضوع فقط مقدار خوراک نیست، برای اینکه انگیزه سرمایه گذاری حتی در عرصه بالا دست هم وجود ندارد و شرایط به شکلی نیست که حاشیه سود مناسبی را متانولی ها، پلی اتیلنی ها و.... داشته باشند، به عنوان مثال یک اروماتیک سه میلیارد دلاری مثل پتروشیمی نوری چه میزان سودآوری داشته است.
کریمایی اشاره کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی مناسبی در بازدهی سود این شرکتها وجود ندارد، به همین جهت نمی توان با مالیات این شرکتها را تنبیه و به سمت توسعه زنجیره ارزش هدایت کرد.
وی افزود: ما مسأله را اشتباه نشانه گرفته ایم برای اینکه جلوگیری از خام فروشی مانند جای جای دنیا باید مطابق با یک برنامه مدت دار صورت بگیرد، اگر مقرر است تمامی برنامه های توسعه کشوری را که در طول ۵ برنامه گذشته استراتژی آن استراتژی صادرات محور بوده است و قرار بوده از مزیت خوراک استفاده نماید برای ارز آوری و آنرا تبدیل به سرمایه گذاری ثابت کند حالا با لغو معافیت های مالیاتی و تغییر استراتژی اشتباه است به سبب این که برنامه مشخصی برای ادامه زنجیره ارزش وجود ندارد.
به گفته وی اعمال سیاست های تنبیهی منجر به کاهش رقابت بین شرکتها شده است.
کریمایی اشاره کرد: مسأله این است که چرا در صنعت پایین دست به درستی سرمایه گذاری نمی گردد، این مساله موضوع یک بعدی نیست برای اینکه تمامی شرایط کسب وکار کشور، تامین مالی در بازار سرمایه، محدودیت های تحریمی موجود و موانعی که برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد همگی باعث شده تا سرمایه گذاری مناسبی در این بخش انجام نشود.
به گفته این مقام صنفی نمی توان هم سیاست های تنبیهی را اعمال کرد و هم انتظار ارز آوری بیشتر داشت چونکه در برنامه هفتم توسعه محصولات پتروشیمی ۳۵ میلیون تن باید اضافه شود و تمام محصولات پتروشیمی مالیات صادراتی آن حذف شود
وی در خاتمه افزود: در برنامه هفتم توسعه باید صادرات محصولات پتروشیمی ۲۳ درصد افزایش پیدا کند و برمبنای ماده دیگر اعلام می نماییم محصولات نیمه خام است و باید مالیات پرداخت کنید. نمی توان هم سیاست های تنبیهی را پیش گرفت و هم اهداف آرمانی را دنبال کرد.

1403/06/31
11:28:12
5.0 / 5
245
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , توسعه , سود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web