لباس مخصوص شهرهای گرم ابداع شد

لباس مخصوص شهرهای گرم ابداع شد

ایزو وب: پارچه جدیدی که ازطریق یک گروه پژوهشی بین المللی ابداع شده است، می تواند امیدبخش دوخت لباس های مخصوص ساکنان شهرهای گرم باشد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، یک گروه بین المللی از محققان نوعی پارچه طبیعی ابداع نموده اند که ساکنان شهرهای سرتاسر جهان می توانند آنها را برای مقابله با افزایش دما ناشی از ساختمان ها، آسفالت و بتن بپوشند.
به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه جنوب استرالیا، با برجسته تر شدن امواج گرما، پارچه های خنک کننده که می توانند در لباس ها، کلاه ها، کفش ها و حتی سطوح ساختمان گنجانده شوند، یک نمای اجمالی را از آینده ای فراهم می کنند که در آن ممکنست دیگر به دستگاه های تهویه گازهای گلخانه ای در شهرها نیاز نباشد.
مهندسان «دانشگاه ژنگژو»(Zhengzhou University) و «دانشگاه جنوب استرالیا»(UniSA) می گویند این پارچه به شکلی طراحی شده است که نور خورشید را منعکس کند و گرما را از بین ببرد و در عین حال، جلوی اشعه خورشید را بگیرد و دما را کم کند.
این پارچه به میلیونها شهرنشین که دماهای گرم و ناراحت کننده ناشی از تغییرات آب وهوایی جهان را تجربه می کنند و فضاهای سبز کمتری را می بینند، امید می دهد. «یانگژه هو»(Yangzhe Hou) پژوهشگر دانشگاه جنوب استرالیا اظهار داشت: این پارچه از اصل خنک کننده تشعشعی استفاده می نماید. این یک پروسه طبیعی است که در آن، مواد گرما را به اتمسفر و در نهایت به فضا منتشر می کنند. برخلاف پارچه های معمولی که گرما را حفظ می کنند، این پارچه ها از سه لایه تولید شده اند که برای خنک سازی طراحی شده اند.
لایه بالایی که از الیاف پلی متیل پنتن تولید شده است، اجازه می دهد تا گرما بطور موثر منتشر شود. لایه میانی که از نانوسیم های نقره تشکیل شده است، بازتاب پارچه را بیشتر می کند و از رسیدن گرمای اضافی به بدن جلوگیری می کند. لایه زیرین که از پشم تولید شده است، گرما را از پوست دور می کند و اطمینان می دهد که کاربران حتی در گرم ترین محیط های شهری خنک می مانند.
محققان امیدوارند که این فناوری را بتوان برای کاربردهای گسترده تر، همچون مصالح ساختمانی، مبلمان در فضای باز و برنامه ریزی شهری مورد استفاده قرار داد.
این پژوهش در مجله «Science Bulletin» به چاپ رسید.



1403/07/21
09:51:04
5.0 / 5
60
تگهای خبر: آینده , تولید , سایت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web