چرا نرخ كالاهای اساسی در بازار متفاوت است؟
به گزارش ایزو وب رئیس كمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد نمی توان آنچه در تغییر قیمت كالاها در ماه های گذشته رخ داده را صرفا عاملی كوتاه مدت دانست و این مساله از مشكلات ساختاری نظام توزیع در اقتصاد ایران بیرون می آید.
خسرو فروغان گران سایه در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: این كه می بینیم در بازار برای برخی كالاها همچون شكر قیمت های متفاوتی عرضه می شود كه در نهایت ضرر آن به مصرف كننده نهایی می رسد به علت مشكلاتی است كه ساختار غلط توزیع اقتصادی ایران آنها را به وجود آورده است.
به قول وی در نبود سیستم توزیع مشخص و سیستم نظارت كامل، رخ دادن چنین مسائلی قابل پیش بینی خواهد بود.
رئیس كمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با بیان این كه نظام توزیع اقتصادی ایران چند حوزه جزیره ای متفاوت را شامل می شود، خاطرنشان كرد: ما از سویی پخش كالا از راه اصناف را داریم. از سویی با فروشگاه های بزرگ كه خودشان به شكل مستقل عمل می كنند روبه رو هستیم از سویی تعاونی های مستقل مربوط به دستگاه های مختلف اجرایی را داریم كه با روش های خاص خودشان كالاها را توزیع می كنند و در این بین با بخش هایی همچون انجمن های پخش و انجمن های صنفی هم روبه رو هستیم.
فروغان گران سایه افزود: وقتی نهادهای پخش در اقتصاد یك كشور متفاوت می شود هر یك از آنها قانون و مقررات خاص خویش را هم دنبال خواهند كرد و بدین ترتیب هر گروه برپایه سیاست خود و آنچه دستگاه اجرایی مافوقش در نظر گرفته، سیاست های خویش را اجرایی می كند و بدین سان مقدمه به وجود آمدن نرخ های مختلف در بازار كالاهای اساسی شكل می گیرد.
وی با اشاره به اینكه در حوزه نظارت بر توزیع هم مشكلات جدی ادامه دارد، بیان كرد: طبق برنامه ریزی ها بخشی از نظارت بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی بر عهده تعزیرات حكومتی و بخشی در اختیار اتاق های اصناف است، اما برای مثال اتاق های اصناف به علت محدودیت منابع مالی و بودجه ای یا نتوانسته اند بازرسان خویش را فعال كنند یا عملاً تعداد آنها و میزان حضورشان در بازار كافی نیست.
رئیس كمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران افزود: وقتی برای یك كلانشهر با چند میلیون جمعیت تنها چند فرد محدود برای بازرسی از جانب اصناف در نظر گرفته می شوند نمی توان انتظار داشت كه آنها بتوانند بر تمام آنچه در بازار رخ می دهد نظارت كنند. از جانب دیگر پایین بودن میزان حقوق دریافتی این بازرسان هم سبب می شود مشكلات در این عرصه افزایش یابد.
وی درباره راهكارهای احتمالی پیش روی كشور برای عبور از این مشكلات هم اظهار نمود: با عنایت به این كه مشكلات موجود در دل ساختار اقتصاد ایران نهفته است، نمی توان انتظار داشت كه با یك طرح كوتاه مدت تمام این مشكلات حل شود، چونكه برای مثال اگر ما جلوی گران فروشی در بازار شكر را بگیریم با عنایت به مشكلات ساختاری چند روز بعد در یك بازار دیگر این مشكلات خویش را نشان خواهند داد.
فروغان گران سایه تصریح كرد: به نظر می آید اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیاز به یك صدمه شناسی جدی دارد تا یك مرتبه برای همیشه با رصد مشكلات عرصه توزیع و نظارت بر آن چاره ای برای این مشكلات پیدا شود، چونكه نمی توان با مسكن های كوتاه مدت انتظار داشت تمام این مسائل كه برای سال های طولانی میهمان اقتصاد كشور بوده اند ریشه كن شود.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، اخیراً گزارش هایی از افزایش موارد گران فروشی در بازار و عرضه كالا به قیمتی گران تر از نرخ های درج شده بر روی آن مشاهده شده كه دستگاه های مربوطه اعلام نمودند با آنها برخورد می كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب