سرمایه گذاری ۴۰ میلیاردی برای آشنایی دانشجویان با کارآفرینی

سرمایه گذاری ۴۰ میلیاردی برای آشنایی دانشجویان با کارآفرینی

ایزو وب: مدیر یکی از شتابنده های کشور با اعلان اینکه برای بیش از 160 تیم خدمات پیش شتابدهی ارائه کردیم، از سرمایه گذاری 40 میلیارد تومانی برای آشنا کردن دانشجویان با فضای کارآفرینی آگاهی داد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، دکتر محمد صادق سبحانی، مدیرعامل این شتابدهنده در نشست خبری امروز با اعلان اینکه در یک دهه فعالیت این شتابدهنده حدود ۶۳ مورد سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای نوپا داشتیم، اظهار داشت: ۱۳ مورد از کسب و کارهای مورد حمایت، خروج موفق از این شتابدهنده داشتند. همین طور ما در این راه بیش از دو هزار ایده و کسب وکار را بررسی کردیم و با ۵۶۰ تیم کسب وکار جلسه برگزار کردیم.

وی با اعلان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتابدهی ارائه دادیم، افزود: خدمات ما در شتابدهنده بصورت مرحله ای است و در مرحله پیش شتابدهی ۱۶۰ تیم خدمات مورد نیاز را از ما دریافت نمودند و با ۶۳ قرار داد شتابدهی منعقد کردیم. علاوه بر اینها به ۱۱ تیم در مرحله پساشتابدهی خدماتی ارائه دادیم.

مدیرعامل این شتابدهنده یکی از فاکتورهای کلیدی عملکرد شتابدهنده ها را میزان موفقیت تیم های ورودی در جذب سرمایه در مرحله بذری دانست و تصریح کرد: دراین زمینه ۲۷ تیم در این مرحله موفق به جذب سرمایه شدند که ما از ۱۷ تیم حمایت کردیم. برآورد ما این است که در طول یک دهه، بیش از ۹ هزار نفر از افراد مشتاق حوزه کارآفرینی در ۱۰۰ رویداد ما که تا انتهای سال ۱۴۰۲ برگزار گردید، با ما در تعامل بودند.

سبحانی اشاره کرد: اگر همه اجزای زیست بوم استارتاپی شامل همه نهادها و دانشگاه ها و دولت و حاکمیت، خوب عمل کنند، در این صورت دو جریان بقای آن اکوسیستم را تضمین می نماید که یکی استعداد و افراد با انگیزه برای کارآفرینی است که در این سال ها بنا به دلیلهای وجود چالش های سیاسی، اجتماعی جریان افراد مستعد در زیست بوم کشور تضعیف شده است.

وی جریان دوم را جریان پول و سرمایه دانست و اظهار داشت: افراد به جهت اینکه ایده های خودرا توسعه دهند، به پول و سرمایه نیاز دارند که این جریان نیز در کشور تضعیف شده است. ما به عنوان یکی از شتابدهنده های قدیمی این اکوسیستم این نقش را برای خودمان قائل شدیم که بتوانیم به حل این چالش کمک نماییم.

مدیر عامل این شتابدهنده با اشاره به کمبود سرمایه اظهار امیدواری کرد که با اقداماتی چون «میکرو VC» و شکل دهی و زایش ایده ها، جریان سرمایه گذاری تقویت شود و اظهار داشت: ما امیدواریم امسال بتوانیم نقش خودرا به خوبی در این زمینه ایفا نماییم.

سبحانی میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ در این شتابدهنده را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان نمود که بر روی توسعه کسب و کارهای نوپا در مراحل پیش شتابدهی، شتابدهی و میکرو VC انجام شده است و تصریح کرد: ۶۰ درصد از این مقدار سرمایه گذاری مربوط به «میکرو وی سی» است.
وی با اشاره به موضوع ترویجی، اظهار داشت: در اوایل دهه ۹۰ برای ترویج فرهنگ کارآفرینی مبادرت به برگزاری رویدادهای اکوسیستم می شد و اینها تضعیف شد و لازم است در فضای ترویجی اقدامی انجام دهیم و برنامه ما این است که با همکاری مراکز نوآوری دانشگاهی و دانشگاه های برتر و توانمند در کشور بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نماییم، چونکه دو شعبه در اصفهان و مشهد داریم. در این برنامه ترویجی تلاش می نماییم تا دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی آشنا گردند.
سرمایه گذاری میکرو وی سی
اسکویی، مدیر سرمایه گذاری این شتابدهنده نیز در این جلسه با اشاره به مفهوم میکرو وی سی، اظهار داشت: اتفاقی که در اکوسیستم نوآوری رخ داده، این است که سرمایه گذاران خطرپذیر و VCها به سبب مدیریت ریسک آنها، روی کسب و کارهای بالغ تر سرمایه گذاری می کنند، در نتیجه فاصله ای میان کسب وکارها و VCها به وجود آمده است.

وی ادامه داد: تیم هایی که وارد شتابدهنده ها می شوند، تیم هایی هستند که مدل کسب وکار خودرا اعتبارسنجی کرده، مشتریان خودرا پیدا کرده و می توانند به وی سی ها برای توسعه بازار خود مراجعه کنند، ولی توجه و تمرکز وی سی ها بر روی کسب و کارهای بالغ تر است تا ریسک سرمایه گذاری آنها کم شود.

اسکویی با اعلان اینکه بر طبق این رویکرد، فاصله ای میان وی سی ها و خروجی های شتابدهنده ها به وجود آمده است، اظهار داشت: این فاصله، محلی است که ما بر روی آن هدف گذاری کردیم. این امر چیز جدیدی نیست، بلکه در دنیا نیز رخ داده و در یکسری از نهادها میان شتابدهنده ها و وی سی ها، میکرو وی سی ها شکل گرفته اند.

مدیر سرمایه گذاری این شتابدهنده ژن و هویت میکرو وی سی ها را مشترک میان وی سی ها و شتابدهنده ها توصیف کرد و اضافه کرد: این میکرو وی سی ها بر روی ایده ها سرمایه گذاری کمتری دارند، ولی حمایت آنها از استارتاپ ها بیشتر است. این میکرو وی سی ها، نحوه سرمایه گذاری خودرا به سمت سرمایه گذاری های وی سی سوق داده اند.

اسکویی با اعلان اینکه میکرو وی سی ها همیشه کنار استارتاپ ها حضور دارند، تصریح کرد: در این شتابدهنده نیز تلاش داریم تا برمبنای تجربه ۱۰ ساله خود در کنار استارتاپ ها باشیم و به تولد کسب وکارها کمک نماییم.

وی با اشاره به آمارهای جهانی دراین زمینه، اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر در عرصه میکرو وی سی ها اتفاقات خوبی رخ داده، به شکلی که در سال ۲۰۰۹ حدود ۵۰ میکرو وی سی در جهان شکل گرفت و این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۹۰۰ میکرو وی سی رسید و هم اکنون حدود ۱۴۰۰ میکرو وی سی در دنیا وجود دارند.

اسکویی اشاره کرد: ۲۰ درصد سرمایه گذاری های لایه سرمایه گذاری بذری در جهان در سال ۲۰۲۱ توسط میکرو وی سی ها انجام شده است. همین طور سه کسب وکار مشهور جهانی در طول عمر خود از میکرو وی سی ها نیز جذب سرمایه داشتند.
مدیر سرمایه گذاری این شتابدهنده افزود: ما در این شتابدهنده ها پذیرای همه تیم ها هستیم، ولی پیام ما به تیم هایی که از شتابدهنده ها خارج شدند و محصول آنها وارد بازار شده، این است که برای توسعه بازارشان نیاز به جذب سرمایه دارند و ما از آنها حمایت می نماییم.




منبع:

1403/05/02
11:17:29
5.0 / 5
218
تگهای خبر: بازار , توسعه , خدمات , مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان ایزو وب
ایزو وب
ISO Web