افزایش چگالی باتری های لیتیوم-گوگرد با فناوری نانو تایید شد
ایزو وب: شرکت سالیدئون تکنولوژی (Solidion Technology) اعلام نموده است که باتری های لیتیوم-گوگرد (Li-S) این شرکت به چگالی انرژی 380 وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) دست یافته اند. هدف بعدی این شرکت رسیدن به 450 وات ساعت بر کیلوگرم است. این موفقیت چشم گیر بتازگی ازطریق یک تولیدکننده پیشرو در صنعت باتری خودرو های برقی تایید شده است.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، شرکت سالیدئون با توسعه مجموعه ای از راهکارهای نوآورانه، موفق به رفع مشکلات اصلی در حوزه تجاری سازی کامل باتری های لیتیوم-گوگرد شده است. این راهکار ها شامل آند لیتیوم فلزی محافظت شده با گرافن/الاستومر، کاتد گوگرد محافظت شده با گرافن سه بعدی و الکترولیت های شبه جامد یا جامد هستند.
باتری های لیتیوم-گوگرد دارای چگالی انرژی نظری بسیار بالاتر از ۶۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم هستند و هم اکنون تنها راهکار عملی ذخیره سازی انرژی هستند که قادرند چگالی انرژی باتری های لیتیوم-یونی را که حدود ۲۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم است، دو برابر کنند. از آنجائیکه ماده اصلی کاتد در این باتری ها گوگرد است که ارزان و فراوان است، باتری های لیتیوم-گوگرد گزینه ای مقرون به صرفه و محیط زیستی تر نسبت به دیگر فناوری ها محسوب می شوند. این باتری ها برخلاف باتری های لیتیوم-یونی، هیچ یک از عناصر فلزی کمیاب و گرانقیمت مانند کبالت، نیکل و منگنز را شامل نمی شوند.
ترکیب هزینه بسیار پایین گوگرد با چگالی انرژی استثنایی، این امکان را فراهم می آورد که قیمت تولید باتری ها به کمتر از ۶۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) برسد. به این ترتیب، هزینه باتری خودرو های برقی که برای یک پکیج ۱۰۰ کیلووات ساعتی (۱۰۰ kWh) که امکان مسافت ۵۰۰ مایل را فراهم می آورد، به ۶۵۰۰ دلار خواهد رسید. این میزان هزینه به زودی قابل مقایسه با هزینه موتورهای احتراقی خواهد بود، که این مساله به ارزان تر شدن خودرو های برقی کمک کرده، حتی بدون نیاز به یاری های دولتی، این خودرو ها بطور قابل توجهی قابل دسترسی تر خواهند بود.
باتری های لیتیوم-گوگرد با استفاده از گوگرد به عنوان ماده اصلی کاتد، که در مقایسه با فلزات گرانقیمت همچون کبالت و نیکل مقرون به صرفه تر است، به عنوان گزینه ای زیست محیطی تر شناخته می شوند. همچنین، هزینه پایین تر تولید گوگرد و چگالی انرژی بالا، به همراه هزینه پایین باتری ها، این فناوری را به یکی از گزینه های مقرون به صرفه برای خودرو های برقی و راهکارهای ذخیره سازی انرژی تبدیل میکند.
هم اکنون، فناوری باتری لیتیوم-گوگرد بازهم درحال پیشرفت و بهبود است و از آنجائیکه سالیدئون به هدف بعدی خود یعنی ۴۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم نزدیک می شود، این فناوری پتانسیل بالایی برای تجاری سازی و استفاده گسترده در صنایع مختلف، خصوصاً در صنعت خودرو های برقی و سیستم های ذخیره سازی انرژی دارد.
به نقل از ستاد نانو، دستیابی به چگالی انرژی بالا و هزینه پایین تر باتری های لیتیوم-گوگرد که توسط سالیدئون تکنولوژی به دست آمده، نشان دهنده پیشرفت های چشم گیر در حوزه توسعه فناوری های ذخیره سازی انرژی است. این موفقیت به همراه راهکارهای نوآورانه در حوزه آندها، کاتدها و الکترولیت ها، این امکان را فراهم می آورد که صنعت خودرو های برقی به سوی دستیابی به هزینه های مقرون به صرفه تر و عملکرد بهتر جلو برود.
منبع: ایزو وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب