پیشرفته ترین موتور مافوق صوت جهان برای هواپیما آزمایش شد
ایزو وب: به گزارش ایزو وب، یک استارت آپ آزمایش های پیشرفته ترین موتور مافوق صوت جهان را شروع کرده است که مقرر است سرعت بالا را برای هواپیماهای مسافربری تأمین کند.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، استارت آپ نیو فرانتیر ایرواسپیس(New Frontier Aerospace) آزمایش ها روی موتوری را شروع کرده است که روزی سرعت بالا را برای هواپیماهای مسافربری به ارمغان می آورد.
الکس تای مدیرعامل این استارت آپ این خبر را در یک میزگرد که در نمایشگاه بین المللی هوایی فارنبرو در بریتانیا برگزار شد، اعلام نمود.
به گزارش اسپیس نیوز، این شرکت نخستین شلیک آزمایشی موتور مافوق صوت خود معروف به Mjölnir را در تاریخ 18 ژوئیه با موفقیت انجام داد.
تای اظهار داشت: ما معتقدیم که پیشرفته ترین موتور موشک در جهان را آزمایش کرده ایم.
باآنکه آزمایش اولیه تنها یک ثانیه طول کشید، اما با موفقیت توربوپمپ ها را فعال کرد و موتور را مشتعل کرد.
این شرکت می خواهد در آینده شلیک های آزمایشی طولانی مدت را انجام دهد.
موتوری برای عرضه نیروی رانش بالا
همانطور که در وبسایت این شرکت آمده است، موتور Mjölnir یک موتور احتراق مرحله ای با جریان کامل(FFSC) ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی است که با تلفیقی از سوخت های اکسیژن مایع و متان کار می کند.
در توضیح این شرکت آمده است که کلاس جدیدی از موشک های اکسیژن مایع و گاز طبیعی(LOX/LNG) یک مرحله انتقال مداری با کارایی بالا را امکان پذیر می سازد که برای پرتاب در موشک های پرتاب کلاس ونچر(Venture) مناسب می باشد.
به قول این شرکت، استفاده از سوخت LNG به صورت قابل ملاحظه ای هزینه و انتشار کربن را می کاهد و با انتشار منفی گازهای گلخانه ای کمک شایانی به این صنعت می کند.
این موتور سبک وزن رانش بالایی را عرضه می دهد. نسخه آزمایشی فعلی موتور Mjölnir حدود 3000 پوند نیروی رانش تولید می کند. نسخه های آینده طراحی شده برای وسایل نقلیه بین 40 هزار تا 60 هزار پوند نیروی رانش تولید خواهند کرد.
موتور Mjölnir با عملکرد بالای خود، برای کاربردهای فضایی مختلف در نظر گرفته شده است. همینطور برای مرحله انتقال مداری ناسا(OTS) پیشنهاد شده است که می تواند در نهایت برای فرود روی ماه سازگار شود و حتی می تواند قابل استفاده مجدد باشد.
به غیر از اینها می تواند برای کاربردهای دیگر همچون هواپیماهای مافوق صوت، مراحل بالای موشک و انتقال سریع مدار فضاپیما مناسب باشد.
بنا به گزارش ها، موتور Mjölnir همان معماری موتور FFSC را با رپتور شرکت اسپیس ایکس و موتور درحال توسعه شرکت استوک اسپیس(Stoke Space) به اشتراک می گذارد.
استفاده در وسیله نقلیه زیر مداری
شرکت نیو فرانتیر ایرواسپیس در نظر دارد از موتور Mjölnir برای به حرکت درآوردن یک وسیله نقلیه زیرمداری 100 نفره به نام اینترکانتیننتال راکت لاینر(Intercontinental Rocketliner) استفاده نماید.
بر اساس گزارش ها، این وسیله نقلیه برای رسیدن به سرعت های مافوق صوت، برخاست و فرود عمودی را با مشخصات پروازی بوست-کروز-گلاید ترکیب می کند.
این شرکت امیدوار است با این وسیله نقلیه بازار حمل و نقل جهانی پرسرعت را در دست بگیرد و مسافران را قادر سازد در عرض چند ساعت به هر نقطه از جهان سفر کنند.
فارغ از این، این وسیله نقلیه می تواند نقش مهمی در لجستیک نظامی داشته باشد و حمل و نقل سریع محموله ها و نیروها را فراهم آورد. پیشبینی می شود که این بازار به صورت قابل توجهی بزرگتر از بازار پرتاب فضایی باشد.
شرکت اسپیس ایکس هم به این بازار علاقه نشان داده است و توانایی موشک استارشیپ(Starship) را برای انتقال افراد در سرتاسر قاره ها در کمتر از یک ساعت گوشزد می کند.
با این وجود، الکس تای در یک جلسه استدلال کرد که استارشیپ برای سفر نقطه به نقطه ایده آل نیست و با عنایت به اندازه بزرگ آن و نداشتن بال، بیشتر برای مأموریت های مریخ مناسب می باشد.
وی تأمین مالی را بعنوان یک مانع بزرگ برای شرکت هایی که به دنبال سفرهای نقطه به نقطه با سرعت بالا هستند، همچون همین شرکت تصریح کرد.
در حالیکه این شرکت برای توسعه موتور خود از پنتاگون و ناسا حمایت مالی دریافت کرده است، اما تای می گوید که تا تحقق سفر تجاری مافوق صوت که با حمل و نقل محموله آغاز می شود، هنوز چندین سال زمان باقی مانده است.
منبع: ایزو وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب