نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت
به گزارش ایزو وب، اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین که مقرر است انتشار کربن دی اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کم کند و حدود ۱۱ درصد سبک تر از قطارهای سنتی هم اندازه خود است و به آن اجازه می دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان معروف به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» حالا به صورت رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می کند، حمل و نقل مسافران را شروع کرده است.
قطار فیبر کربنی که به صورت مستقل توسط شرکتهای چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چون که سازه های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده اند که آنرا سبک تر و کم مصرف تر از قطارهای تمام فلزی سنتی می کند.
این قطار در یک خط آهن که بعنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک تر از قطارهای سنتی هم اندازه است.
این قطار به علت وزن کمتر می تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به قول رسانه های چینی، این تقریبا برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبک تر و قوی تر
الیاف کربن رشته های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته ها زنجیره های ضروری از اتم های کربن پیوند خورده هستند که می توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استقامت کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده آل می کند.
قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تأمین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا می کند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در رابطه با سفر ریلی در این کشور هم کمک می نماید.
با این وجود، مزایای قطار به بهبود کارآمدی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی گردد. فیبر کربن حدود پنج برابر قویتر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آنرا به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می کند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاوم تر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و طول عمر ساختاری طولانی تری دارند. آنها همینطور دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام تر و آسوده تر برای مسافران بوجود می آورد.
نوری در پایان تونل
توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ شروع شد و بعد از سال ها پژوهش و توسعه، این قطار سر انجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیشتر از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در انتهای سال ۲۰۲۴ هم این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سر انجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همینطور کاملا خودکار است، به این مفهوم که نسبت به قطارهای راننده دار می تواند برای مدت طولانی تر و با دوره های بازیابی پایین تری کار کند.
این قطار همینطور دارای خصوصیت های ایمنی هوشمند، همچون سیستم اخطار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می تواند به صورت خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف نماید.
منبع: ایزو وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب