سفر به خارج، هر روز گران تر از روز گذشته

سفر به خارج، هر روز گران تر از روز گذشته

به گزارش ایزو وب با تصویب ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، مالیات سفرهای خارجی بیشتر می شود.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، مجلس شورای اسلامی سه شنبه اول بهمن ماه ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساند كه بر این اساس سازمان مالیاتی مكلف شد بابت خروج هر مسافر ایرانی ـ به جز موارد استثنائی ـ از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را بعنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری كل كشور واریز نماید.
البته كارشناسان معتقدند سفرهای خارجی شهروندان ایرانی درحالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده كه هر مسافر قبل از خروج از كشور، روی بلیت هواپیما، مالیات یا عوارضی را قبلا پرداخت می كند و اگر خدمات دیگری همچون تور را از آژانس مسافرتی خریداری كند هم یك دور دیگر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شود و هنگام خروج از كشور هم باید عوارض خروجی را پرداخت كند.
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است كه مصرف كننده (خریدار) آنرا به همراه بهای خرید كالا یا خدمات می پردازد و دریافت كننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز نماید.
میزان مالیات بر ارزش افزوده سفرهای خارجی هنوز مشخص نشده، فقط مجلس اعلام نموده است این میزان در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی می شود.
اما استثناء هایی كه این مصوبه در نظر گرفته، چیست؟ برپایه تبصره ۱ ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از كشور، بیمارانی كه با مجوز شورای پزشكی جهت درمان به خارج از كشور اعزام می شوند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی كه برای معالجه به كشورهای دیگری اعزام می شوند، زائرین ایرانی كه در روزهای اربعین حسینی به مقصد عراق از كشور خارج می شوند و ایرانی ها مقیم خارج از كشور كه دارای كارنامه شغلی از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی هستند، از پرداخت مالیات مبحث این ماده مستثنی هستند.
براساس تبصره ۳ این ماده هم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است پرداخت «مالیات خروج از كشور» مسافران ایرانی كه عازم خارج از كشور هستند را به روشی كه سازمان (مالیات) تعیین می كند كنترل و از خروج مسافرانی كه مالیات مزبور را پرداخت نكرده اند، جلوگیری كند.
شهروندان ایرانی علاوه بر این مالیات، هنگام سفر به خارج از كشور، عوارض خروجی را هم باید پرداخت كنند.
مبلغ این عوارض هم اكنون برای سفر اول ۲۲۰ هزار تومان، برای سفر دوم ۳۳۰ هزار تومان و برای سفر سوم و بیشتر ۴۴۰ هزار تومان است. دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهاد كرده كه مبلغ این عوارض برای سفر اول ۲۶۴ هزار تومان برای سفر دوم با ۵۰% درصد افزایش ۳۹۶ هزارتومان و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰% درصد افزایش نسبت به سفر اول ۵۲۸ هزارتومان شود.
دریافت عوارض خروج در سال ۱۳۶۴ بعد از شروع جنگ ایران و عراق برای جبران برخی هزینه ها مصوب شد. بر آن اساس مقرر شد از هر مسافری كه با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از كشور مسافرت می كند، برای بار نخست در هر سال مبلغ ۵۰ هزار ریال و برای دومین بار و بیشتر در همان سال برای هر نوبت، مبلغ ۱۰۰ هزار ریال بعنوان عوارض خروج از كشور دریافت و به حساب درآمد عمومی كشور منظور كند.
مبلغ این عوارض هر سه سال یك مرتبه افزایش می یافت، تا این كه در سال ۱۳۹۶ با تحویل ششمین لایجه بودجه دولت حسن روحانی، عوارض خروج از كشور برای سال ۱۳۹۷، بین ۳ تا ۶ برابر افزایش داده شد، اقدامی كه با واكنش و اعتراض های گسترده ای مواجه گردید، به صورتی كه حتی از این عوارض با عنوان «تنبیه و جریمه خروج از كشور» یاد شد.
افزایش سه تا شش برابری عوارض خروج از كشور، در سال ۹۷ كه با جهش نرخ ارز و قیمت بلیت هواپیما همزمان شد، شوكی را به سفرهای خارجی وارد كرد. تا قبل از آن آمار سفرهای خارجی ایرانیان حدود ۱۱ میلیون نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ این آمار به حدود ۷ میلیون نفر رسید. به قول معاون گردشگری، تعداد سفرهای خارجی ایرانیان در سال ۹۷ حدود ۳۱.۳۰ درصد كمتر شد. گزارش های انجمن های صنفی شركت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی هم نشان می داد كه حجم سفرهای هوایی ایرانیان به خارج از كشور در آن سال تا ۵۰ درصد ریزش پیدا كرد.
علاوه بر این ها، مسافران سفرهای هوایی مالیات دیگری را با عنوان «عوارض فرودگاهی و هواپیمایی» می پردازند كه روی نرخ بلیت هواپیما محاسبه می شود.
موارد مصرفی این مالیات هم جزو ابهامات است، چون كه خیلی كلی روی بلیت های شركت های هواپیمایی چنین توضیحی نوشته شده است؛ «هزینه های بلیت می تواند شامل مالیات و عوارضی باشد كه توسط مقامات دولتی در ارتباط با حمل و نقل هوایی وضع شده اند. امكان دارد این مالیات ها و عوارض سهم قابل توجهی از هزینه مسافرت هوایی را شامل شوند كه یا در هزینه حمل و نقل لحاظ شده یا به صورت جداگانه در قسمت "مالیات/ عوارض" بلیت درج شده اند. شما امكان دارد ملزم به پرداخت مالیات یا عوارضی باشید كه قبلاً دریافت نشده اند. »
در توضیح ساده تری هم گفته شده؛ شركت های هواپیمایی معمولاً دو نوع عوارض علاوه بر قیمت بلیت از مسافران دریافت می كنند كه یكی از آنها مربوط به عوارض فرودگاه (LP) و دیگری عوارض هواپیمایی (KU) است كه در بلیت مشخص شده است.
مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شركت های هواپیمایی ـ درباره این عوارض قبلا در مصاحبه ای اظهار داشته بود: اوایل پیروزی انقلاب یعنی سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب با این دیدگاه كه مسافران پروازهای هواپیما افراد متمول و پولداری هستند قانونی مصوب كرد كه تا پنج درصد از پول بلیت هواپیما از مسافران دریافت و به شهرداری ها پرداخت گردد. قانون مصوب شورای انقلاب تصریح دارد كه ۱۰ درصد از این رقم وصولی بعنوان هزینه كارمزد باید به شركت های هواپیمایی تعلق گیرد. ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ هم تعیین كرده كه پنج درصد قیمت بلیت هواپیما و وسایط نقلیه دریایی باید به حساب شهرداری ها واریز شود.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كه در سال ۹۶ به افزایش عوارض خروج از كشور واكنش نشان داده و معترض شده بود، هنوز به مصوبه مالیات بر ارزش افزوده كه سفرهای خارجی را تحت تأثیر قرار می دهد، واكنشی نشان نداده و درباره لایحه پیشنهادی افزایش نرخ عوارض خروج در سال ۹۹ هم موضع حمایتی داشته است.



1398/11/01
17:26:27
5.0 / 5
1758
تگهای خبر: خدمات , سازمان , شركت , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web