وزیر راه در دهلی نو اعلام كرد:
خط آهن آستارا هفته آینده افتتاح می شود، تكمیل راه آهن قزوین-رشت
ایزو وب: وزیر راه و شهرسازی، به تشریح موقعیت منحصر به فرد و نقش ایران در ترانزیت كالا با استفاده از كریدورهای موجود بخصوص كریدور شمال-جنوب پرداخت و اظهار داشت: زمان و هزینه ترانزیت در منطقه كاسته می شود.
به گزارش ایزو وب به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سمینار مشترك تجاری جمهوری اسلامی ایران-هند، فرصت های رشد با تمركز بر فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در بندر چایهار، به تشریح موقعیت منحصر به فرد و نقش جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت كالا با استفاده از كریدورهای موجود بخصوص كریدور شمال-جنوب پرداخته و بر نقش بندر چابهار در كاهش زمان و هزینه ترانزیت كالا در منطقه تصریح كرد. وی، همكاری كشورهای منطقه در بهره برداری مناسب از ظرفیت های واقعی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بهره برداری مناسب از كریدورهای منطقه با اتخاذ تدابیر لازم جهت تجاری سازی مسیرهای ترانزیتی، مدیریت یكپارچه كریدور و توسعه مراكز لجستیكی، در كنار ارتباطات مستمر بازرگانان و توسعه نرم افزاری و سخت افزاری، همچون لازمه های توسعه ترانزیت منطقه ای است. آخوندی اظهار داشت: ایران، هند، افغانستان و تمام كشورهای دیگر كه علاقه مند به پروژه بندر چابهار هستند، باید برای عملیاتی شدن آن با یكدیگر همكاری كنند. وی اضافه كرد: ایران و هند در همكاری خود به سه راهرو اصلی، همچون كریدور بین المللی شمال-جنوب (INSC) كه از هند و ایران عبور كرده و به روسیه می رسد، تمركز كرده اند؛ اما ما در كنار كریدور بین المللی شمال - جنوب، یك كریدور جدید هم معرفی كرده ایم كه به سمت غرب و اروپا می رود؛ در صورتی كه سومین كریدور ترانزیتی هم از ایران به سمت شرق رفته و از افغانستان و كشورهای آسیای میانه عبور می كند و در نهایت به چین می رسد. آخوندی در مورد سهم ایران در تكمیل پروژه های ترانزیتی این كشور هم اظهار داشت: خط آهن آستارا كه ایران و آذربایجان را با استفاده از شمال ایران به یكدیگر متصل می كند، تكمیل شده و هفته آینده افتتاح می گردد. همچنین، یك خط راه آهن دیگر از قزوین به رشت در شمال غربی كشور در سه ماهه آینده تكمیل خواهد شد كه تا آستارا ادامه خواهد یافت. ازاین رو ما یك دسترسی دوطرفه از بنادر خود به غرب و روسیه خواهیم داشت. وی با تاكید بر اینكه این پروژه بسیار اهمیت دارد زیرا جنوب آسیا را با استفاده از ریل آهن به روسیه متصل می كند، اظهار داشت: تلاش های مشترك برای پیشبرد پروژه های راه آهن و حمل و نقل، سال ۲۰۱۸ نقطه عطفی در تاریخ همكاری های ایران و هند خواهد بود كه آن را از بقیه ادوار متمایز خواهد نمود. این عضو كابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: با عنایت به رشد سریع ایران، حمل و نقل در بخش های جاده و راه آهن بسیار سرعت یافته است اما نكته مهم هم اكنون این است كه چگونه این كریدور تجاری شود. وزیر راه و شهر سازی ایران با اشاره به نقش مهم بخش های خصوصی ایران و هند در بازاریابی برای بندر چابهار، اظهار داشت: مردم هر دو كشور هم باید برای تجاری سازی و بازاریابی بندر چابهار قدم پیش بگذارند. بخش خصوصی هند هم باید بر روی ظرفیت گسترده موجود برای همكاری در بخش حمل و نقل دریایی و هوایی ایران تمركز كند. وی برای ترغیب همكاری ها میان هند و ایران در بخش های دیگر همچون انرژی اظهار داشت: هند جهت استفاده از گاز ایران می تواند یك شركت مشترك را در ایران احداث كند. دو كشور همینطور می توانند مراكز لجستیكی را در چابهار به منظور كاهش هزینه ها تولید كنند. بعنوان مثال تاسیس كارخانه های تولید كود اوره و كود فسفات در ایران كه هند به توسعه آن علاقه مند است، می تواند هزینه نهایی تولید این محصولات را كم كند. ما می توانیم این كار را به دو صورت انجام دهیم، یك راه این است كه دولت هند از ایران گاز بخرد و تمام مراحل دیگر را در كشور خود تكمیل كند. راه دیگر این است كه یك شركت را در منطقه آزاد یا هر نقطه دیگری از ایران تولید نماییم تا هند بتواند بخشی از ارزش افزوده مورد نظر خویش را در ایران بدست آورد. ازاین رو ما باید بر زنجیره لجستیك هم تمركز نماییم. آخوندی تاكید كرد: ما چابهار را 'دروازه اتصال ملت ها ' نامگذاری كرده ایم. هیچ كشوری نمی تواند به تنهایی به پیشرفت دست یابد. ما آماده هستیم تا تمام روابط با هند را در سطوح مختلف همچون سیاسی تا فرهنگی را ارتقاء دهیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب