در كارگروه مشترك ایران و تاجیكستان مطرح شد؛

استقبال وزیر انرژی تاجیکستان از واردات تجهیزات برقی ایران

استقبال وزیر انرژی تاجیکستان از واردات تجهیزات برقی ایران

ایزو وب: جلسه مشترک مدیران ارشد صنعت آب و برق ایران و تاجیکستان با موضوع اقتصاد برق و با هدف انتقال تجربیات موفق ایران در عرصه اصلاحات اقتصادی صنعت برق در محل وزارت نیرو اجرا شد.



به گزارش ایزو وب به نقل از وزارت نیرو، در این نشست که با حضور "مجتبی اکبری" رییس مرکز امور بین الملل وزارت نیرو، "بابک اسکندریون" مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی، "بهروز احمدی" معاون بازار برق ایران و "احسان ذبیح زاده" مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی توانیر، "مجید ودودی" مدیر دفتر تامین مالی آب نیرو به عنوان نمایندگان ایران و "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، "نظام الدین زاهدی" سفیر تاجیکستان در ایران، "پرویز یحیی یف" مدیرکل اداره بین الملل وزارت انرژی تاجیکستان، "منوچهر خلیفه یف"، معاون اداره اقتصاد وزارت انرژی تاجیکستان، "رستم مجید زاده" مدیرکل شرکت سهامی عام برق تاجیکستان برگزار گردید، دو طرف پیرامون اقتصاد صنعت برق و ساز و کارهای اصلاح آن در ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این جلسه، بهروز احمدی توضیحاتی درباره ی بازار برق ایران و ساز و کار فروش انرژی برق ارائه کرد و اظهار داشت: بازار برق ایران بصورت متمرکز اداره می شود و در سالهای اخیر با هدف حل مشکلات مالی، افزایش زمینه های سرمایه گذاری، افزایش شفافیت و ایجاد امکان خرید آگاهانه توسط مشترکان، اصلاحات اساسی در ساختار بازار برق ایران به وجود آمده است.
معاون بازار برق ایران با اعلان اینکه هم اکنون امکان عرضه مستقیم برق توسط نیروگاه ها به مصرف کنندگان بزرگ بوسیله بورس انرژی فراهم گشته است، اضافه کرد: تمامی مشترکان بالای یک مگاوات و شرکت های توزیع به نمایندگی از مشترکان کوچک و شرکت های برق منطقه ای امکان خرید برق بوسیله بورس و بصورت مستقیم از نیروگاه های بخش خصوصی و دولتی را دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی سه تابلوی خرید و فروش برق در بورس اشاره نمود و در این خصوص توضیح داد: هم اکنون سه تابلوی برق آزاد، اول و برق سبز در بورس انرژی ایران به راه افتاده است که در تابلو برق آزاد نیروگاه های حرارتی بزرگ و کوچک مقیاس جدید الاحداث مجاز به فروش برق هستند و خریداران این تابلو مشترکان بالای یک مگاوات برای مصارف بالاتر از سهمیه هستند.
احمدی درباب تابلوی اول نیز اظهار داشت: در این تابلو تمام نیروگاه ها مکلف به عرضه برق به تمام مشترکان هستند و مشترکان بالای یک مگاوات و شرکت های توزیع موظف به خرید برق از این تابلو در سقف تعیین شده هستند.
معاون بازار برق ایران پیرامون تابلو برق سبز نیز گفت: در تابلو برق سبز نیروگاه های تجدیدپذیر به عنوان عرضه کننده مجاز فعالیت دارند و متقاضیان در این تابلو مشترکان بالای یک مگاوات صنعتی و اداری برای مصرف برق بالاتر از سهمیه مبادرت به خرید برق می کنند.
در ادامه این جلسه احسان ذبیح زاده درباب ساختار تعرفه گذاری و انواع مشترکان برق در ایران توضیح داد و در همین رابطه اظهار داشت: بطور کلی تعرفه برق در ایران زیر یک سنت به ازای هر کیلووات ساعت است. الگوی مصرف برق مشترکان خانگی نیز برمبنای مناطق ۵ گانه عادی، گرمسیری ۱، گرمسیری ۲، گرمسیری ۳ و گرمسیری ۴ تعیین شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی تلفیقی توانیر با اشاره به این که در فصل گرم سال جاری تقاضای مصرف برق در ایران به ۸۰ هزار مگاوات رسید، افزود: در فصل گرم سال ۱۳۹۳ تقاضای برق ایران در حدود ۵۰ هزار مگاوات بود و طی ۱۰ سال قبل ۳۰ هزار مگاوات به این تقاضا افزوده شده است.
ذبیح زاده در بخش دیگری از سخنان خود به انواع مصرف کنندگان برق در ایران اشاره نمود و گفت: صنایع ۳۶.۷ درصد، خانگی ۳۱ درصد، کشاورزی ۱۴ درصد، ۹.۲ درصد عمومی، تجاری ۷.۸ درصد و روشنایی ۱. ۴ درصد برق ایران را مصرف می کنند.
وی درباب تعرفه برق مشترکان مختلف بیان کرد: تعرفه برق خانگی در ایران کمتر از نیم سنت به ازای هر کیلووات ساعت در قالب الگو است و بطور کلی نیز متوسط قیمت برق در ایران ۰.۸ سنت به ازای هر کیلووات ساعت برآورد می شود.
در بخش دیگری از این جلسه، مجید ودودی درباره ی ظرفیت و توانمندی های مهندسی ایران درباب راه اندازی نیروگاه های برقابی و نگهداری این نوع نیروگاه ها توضیحاتی ارائه کرد و آمادگی ایران برای هرگونه همکاری و انتقال تجربه درباب نیروگاه های برقابی به کشور تاجیکستان را اعلام نمود.
همچنین چند شرکت تولیدکننده بخش خصوصی ایرانی نیز در این جلسه نسبت به معرفی تولیدات و توانمندی های خود در صنعت برق پرداختند و آمادگی خودرا برای عرضه محصولات خود در کشور تاجیکستان اعلام نمودند.
در ادامه این جلسه نیز وزیر انرژی تاجیکستان ضمن استقبال از واردات تجهیزات برقی ایرانی، اصلاحات اقتصادی صنعت برق ایران را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: کشور تاجیکستان علاقمند است از تجربیات موفق ایران در عرصه توسعه ظرفیتهای نیروگاهی و مدیریت بازار برق استفاده نماید.
دلیر جمعه با اشاره به جلسه مشترک خود با وزیر نیرو اضافه کرد: ایران و تاجیکستان در عرصه ساخت و توسعه نیروگاه های برقابی تجربیات مشترک و ارزشمندی دارند و کشور تاجیکستان تمایل دارد از دیگر تجربیات موفق ایران در عرصه اقتصاد و مدیریت بازار برق نیز بهره ببرد.


منبع:

1403/07/03
12:18:58
5.0 / 5
202
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بورس , تجاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web